בניהול ד"ר קרלוס רוזנברג - רופא נשים מיילד ונתי רוזנברג - דולה

לידות בית – סדר בעניינים

הכל על לידות בית

פעם נשים ילדו בבית. כל הנשים ילדו בבית. 
אפילו לא קראו לזה "לידת בית" כי לא היתה אופציה אחרת. 

מה שהיום אנחנו מכנים "לידת בית" זו תופעה אחרת, חדשה, שקיימת בעולם פחות ממאה שנה. במתכונת החדשה הזאת, האופציה ללדת בבית מתקיימת במספר מדינות מתקדמות בעולם, ביניהן ארה"ב, קנדה, אנגליה, הולנד, שוייץ, בלגיה, אוסטרליה, יפן, פינלנד, ועוד. רשויות הבריאות במדינות הללו מקבלות ומאמצות את האפשרות הזו, כמוכרת וכמקובלת. 
כך גם המצב בארץ: האופציה ללדת בבית היא אופציה מוכרת ומקובלת, אשר מאפייניה הוגדרו באופן מפורט ע"י משרד הבריאות הישראלי בנוהל שהתפרסם בינואר 2008.

מאפיינים של לידות בית

אמנם נכון שמדובר בתופעה חדשה בעולם, אך היא מתבססת על ידע ישן-נושן ואמיתי והוא הידע של נשים אודות גופן. נשים יודעות ללדת: לנשים יש את הידע הזה והוא בא לידי ביטוי בזמן הלידה, כאשר היא מתרחשת בתנאים מתאימים.
נשים שיולדות בבית הן נשים בעלות מוטיבציה גבוהה, אשר משתייכות לקבוצה שמוגדרת כ"סיכון נמוך" – נשים בריאות, עם הריון תקין ועוברים שהתפתחו טוב ושאינם גדולים או קטנים מדי. סיכון נמוך משמעותו שמדובר בהריון של עובר אחד, הנמצא במצג ראש.
יש להדגיש כי לידת תאומים ולידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי, נכון להיום, אינם משתייכים לקבוצה זו.

בנוסף, נשים שיולדות בבית, מלוות על ידי צוות (מיילדות, רופאים) מיומן בלידות בית, אשר מוכר ומורשה ע"י משרד הבריאות. חשוב לציין כי בכל מקרה שמתעורר הצורך, קיים אמצעי פינוי, זמין ערוך ומוכן ובית חולים בקרבת מקום, אליו תתפנה האשה אם כך יוחלט ע"י המיילד/ת. 
עובדות אלה ידועות לנשים, והן גם מביעות הסכמתן בכתב.

עובדות ממחקרים

ב-50 השנה האחרונות פורסמו עשרות מחקרים, ממדינות רבות בעולם, אשר בדקו את התוצאות המיילדותיות של הלידות החוץ אישפוזיות והן קובעות באופן חד משמעי:  התוצאות המיילדותיות הן עבור תינוקות והן עבור אמהות, הן דומות ואף טובות יותר בלידות בית בהשוואה ללידות בבית חולים עבור אוכלוסית הנשים בסיכון נמוך.

הממסד הרפואי טוען כי המחקרים הקיימים, אינם מספיקים כדי לקבוע עובדה זו, כי הם אינם מחקרי RCT (מחקרים מתוכננים, המתבססים על חלוקת נשים באופן אקראי לקבוצת מחקר ו/או לקבוצה ביקורת, ואשר מנטרלים פרמטרים אשר עשויים להפריע). 
ובכן, אין אף מחקר בספרות, ברמה הזאת (RCT)  אשר מוכיח כי לידות בבית חולים הן טובות יותר מלידות בית עבור אוכלוסיית נשים זו!

איך, בכל זאת, התוצאות המיילדותיות של לידות בית דומות לאלה שבבית חולים?

ראשית, מדובר באוכלוסייה נבחרת, אשר בה הסיכוי לסיבוך הוא נמוך מלכתחילה. 
בבית, כמעט ולא מתערבים בתהליך הלידה. חלק לא מבוטל מהסיבוכים המתרחשים בחדרי לידה הם תוצאה של התערבויות: סיבוכים אשר מתרחשים לפעמים אחרי פקיעת קרומים, או מתן פיטוצין, השראות לידה ועוד. 
בבית, מלווה היולדת ע"י אותה המיילדת לאורך כל הלידה, ביחס של אחת על אחת: מיילדת אחת על יולדת אחת, בעוד שבבית חולים היחס הזה הוא במקרה הטוב 1:2 ובדרך כלל 1:3. במצב זה, סיבוכים מאובחנים מהר מאוד. 
בבית אין בעיה של מקום ואין צורך ללדת מהר כדי לפנות מקום לאישה אחרת. אין כניסות מיותרות והפרעות שונות, מה שמאפשר לתהליך ההורמונלי לזרום באופן חופשי. 
כל המלווים של אשה שיולדת בבית, נבחרו על ידה. במצב זה קיימת תמיכה רגשית טובה יותר. קיימות מסקנות מחקריות חזקות וחד משמעיות באשר לתרומתה של תמיכה רגשית ביולדת להצלחת הלידה: בעזרת התמיכה הרגשית הלידות הן קצרות יותר, עם פחות התערבויות, עם פחות צורך באלחוש, עם סיכוי גבוה יותר ללידות נרתיקיות ללא מכשירים ועם שביעות רצון גבוהה במיוחד מצד היולדות. 

מה העמדה של מוסדות בריאות בינלאומיים?

מספר מוסדות ואיגודים תומכים בלידת הבית עבור נשים מתאימות:
ארגון הבריאות העולמי (WHO) 
The American Public Health Association 
איגוד הגינקולוגים האנגלי, איגוד הגינקולוגים הקנדי ועוד .

מי הן הנשים אשר יולדות בבית?

מדובר בנשים כמוך. 
הן לא יותר או פחות חכמות ממך. הן אוהבות את הילדים שלהן כמוך, לא פחות ולא יותר. 
הן מאמינות כי זו הדרך שלהן לעשות את זה והן גם מאמינות כי זו הדרך המתאימה ביותר לקבל את פני תינוקותיהן: בבית עם המשפחה.
הן נוהגות ביושר עם עצמן, מוכנות להתעמת עם המשפחות ומעגל החברים וכל זה כדי להיות נאמנות לאמונות שלהן.

אז מה יותר טוב, לידה בבית או לידה בבית חולים?ז

השאלה הזאת אינה רלוונטית. 
אין דבר כזה טוב או רע לכולן.  אנחנו מדברים על הלידה שלך. 
רק את יודעת מה טוב לך והחלטתך מתבססת על זכותך לבחור. 

הערות כלליות:

לידה היא תהליך ששייך לחיים. מוות הוא חלק מהחיים. 
זאת הסיבה בגללה בכל העולם קיימות סטטיסטיקות המצביעות על תחלואה ותמותה, הן של אמהות והן של תינוקות: כי זה חלק בלתי נפרד מהחיים. ברור שעלינו לעמול ללא ליאות להקטין שיעורים אלה, אך יש לעשות זאת מתוך הבנה עמוקה על מהות קיומם.
וכאן המקום לציין כי מוות ותחלואה של אמהות ותינוקות הם חלק בלתי נפרד מהלידות באשר הן: בתי חולים ובתים כאחד.  
מטרתו של מאמר זה אינה לשכנע נשים ללדת בבית, או להוריד מערכו של חדר לידה קונבנציונלי. המטרה היא להציג את העובדות כפי שהן. והעובדות הן שלידת בית היא אופציה סבירה לנשים מתאימות ויש לכבד את רצונותיהן באותה המידה בה אנחנו מכבדים את הנשים שרוצות ללדת רק עם אפידורל.
אין הבדל בנוגע לזכות האשה לבחור. ואין כאן מקום לשיפוטים ערכיים.

לאחרונה התפרסמו במדיה מקרים של לידות שהתרחשו בבית (לידת תאומים, ולידה לאחר ניתוח קיסרי) עם תוצאות לא כל כך טובות. והטענה היתה שמלידות אלה ניתן להבין כי לידות בית אינן בטוחות. כאן המקום להזכיר כי המקרים שהתפרסמו מתייחסים ללידות שאינן לידות בסיכון נמוך. מדובר בלידות שמלכתחילה לא היו מתאימות לבית. שגה איש המקצוע שהסכים ללוות לידות אלה בבית. אך זאת לא סיבה כדי לשלול את התופעה כולה.  
בבואנו לדון על לידות בית יש צורך להוריד מעצמנו את המחשבות כגון "אני בחיים לא הייתי יולדת בבית", או "אני כרופא בחיים לא הייתי מלווה אישה בלידת בית".
מחשבות אלה אינן רלוונטיות לדיון. כאן מדובר על זכותן של נשים לבחור באופציה מוכרת ומקובלת על ידי מדינת ישראל עבור הלידות שלהן, על רקע ספרות מקצועית המצביעה באופן חד משמעי על בטיחותן. 

דילוג לתוכן